Industrieweg 17-19 Vlaardingen
Tel. 010 - 232 80 10
info@vlaardingenclassics.nl

De historie van de Citroën ID/DS.

De Citroën ID/DS.

Iconisch.

Futuristische elegantie, pure lijnen, technologische perfectie... Al bij zijn eerste presentatie op de Parijse Salon de l'Automobile van 1955 gaan de harten van alle toeschouwers sneller kloppen bij het zien van de DS 19. Deze passie leeft nog steeds voort. 

Grondleggers.

Pierre Boulanger - Visionnair:

Deze ingenieur, nauw verbonden met de familie Michelin, was CEO van Citroën toen in 1938 het project VGD (Voiture à Grande Diffusion) werd gestart. 17 jaar later, 5 jaar na zijn dood, kwam uit dit project de DS voort.

Flaminio Bertoni - Artiest en ontwerper:

Deze talentrijke Italiaanse beeldhouwer en auto-ontwerper leidde het Bureau de Style van Citroën van 1932 tot 1964. Hij tekende de aerodynamische en futuristische lijnen van de meest iconische auto van de twintigste eeuw: de DS 19.

André Lefèbvre - Begenadigd ingenieur:

André Lefèbvre, luchtvaartingenieur en testrijder, toonde al zijn vakmanschap en talent bij de ontwikkeling van de DS 19. Door de voorwielaandrijving, aerodynamica, lichte constructie en gewichtsverdeling was de DS 19 een werkelijk revolutionaire auto.

De Salon van Parijs van 1955: 

Presentatie van het icoon van de tweede helft van de 20e eeuw

Op donderdag 6 oktober 1955 maken de volledig verraste bezoekers, journalisten en concurrenten kennis met de auto die alle andere auto's doet verbleken. Zijn futuristische lijnen en avant-gardistische technologieën zouden de wereld van de auto en van het design radicaal veranderen. Aan het einde van de eerste dag zijn er al 12.000 DS 19's verkocht... Tien dagen later, na afloop van de Salon, waren er 80.000 bestellingen geplaatst! 

DE DS VEROVERT DE WERELD:

De DS trekt overal de aandacht. Bewonderaars drommen overal samen om meer te weten te komen over het weergaloze comfort van de hydropneumatische vering en de uitzonderlijke kracht van het hydraulisch bekrachtigde remsysteem.

EEN NOG PRESTIGIEUZERE DS: 1959 - Een meesterzet!

Volledig zwart, een separatiewand, grijze bekleding en met stof en leder beklede banken, een intercom, een optionele autoradio en -telefoon: de DS 19 Prestige is vanaf het begin dé auto voor de groten van deze aarde.

De DS is niet alleen een reisauto, maar ook een sportwagen

Eerste in de klasse van auto's met een cilinderinhoud van 1300 tot 2000 cm3 en zevende algemeen van de Rally van Monte Carlo 1956: de DS 19 imponeert al bij zijn eerste deelname. Een hele reeks van overwinningen volgt. 1959, eerste in het algemeen klassement en winnaar van de Coupe des Constructeurs (klassement voor merken). En in 1966 schrijft de DS 21 deze belangrijke rally op zijn naam. De climax

JAREN 60: DE HOOGTIJDAGEN - EEN NIEUWE NEUS, EEN NIEUWE BLIK!

Dankzij de motor van 2175 cm3 en 109 pk bereikt de DS 21 in 1965 een topsnelheid van 175 km/h. In 1967 krijgt de DS een nieuwe neus. De standaard gemonteerde verstralers draaien mee met het stuurwiel, een belangrijke innovatie voor de veiligheid. De DS verlicht de binnenkant van de bocht al bij het aansnijden van de bocht.

1969 is het jaar van het nieuwe dashboard (een breed paneel met drie ronde klokken) en een belangrijke technische innovatie: de motor met elektronische benzine-injectie. De topsnelheid van de DS 21 ligt nu boven de 185 km/h.

DS CABRIOLET: UNIEK - 1960 - Een ster is geboren

Pure lijnen, een perfecte afwerking, lederen bekleding en vanaf 1964 verstralers en exclusieve sierelementen: de DS Cabriolet is het werk van carrossiebouwer Henri Chapron.

DS PALLAS: HEMELS

Franse luxe in een fraaie nieuwe vorm

Verchroomde sierlijsten en achterlichten, exclusieve sierelementen en verstralers: de subtiele stijl van echte luxe

Diepere fauteuils, hogere rugleuningen, exclusieve lederen bekleding: de DS Pallas heeft een unieke afwerkingskwaliteit.

DS PRÉSIDENTIELLE: DE AMBASSADEUR

In deze door generaal De Gaulle gekozen officiële staatsauto van Frankrijk hebben alle groten van deze aarde gezeten 

De door de Franse presidentiële dienst bestelde auto werd in het najaar van 1968 afgeleverd. Conform het eisenpakket is hij langer dan de Lincoln van de president van de Verenigde Staten. De auto heeft een lengte van 6,53 m.

Na 20 jaar aan de top draagt de DS in juli 1975 het stokje over.

In 1970 en 1971 hebben de wijzigingen vooral betrekking op de transmissie. De auto wordt in 1970 leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak en het jaar daarop ook met een drietrapsautomaat. In 1972 wordt de DS 21 opgevolgd door de DS 23 (2347 cm3, 141 pk, bijna 190 km/h). Dit is de laatste innovatie van de DS. Maar velen beschouwen de SM als de spirituele opvolger van de DS.

DE SM - Symbool van een gouden tijd!

De op de Salon van Genève in 1970 geïntroduceerde SM is de Franse GT waar de wereld verwachtingsvol naar uitkeek. Futuristische lijnen, DS-kwaliteit en een V6-motor: hij verbeeldt als geen ander het karakter van DS.